Alborosie: Recenze zbrusu nové desky duetů

Dnes ráno mně pošťačka překvapila s balíčkem z londýnské pobočky VP Records. Uvnitř bylo mimo jiné double CD ALBOROSIE & FRIENDS, které vyšlo začátkem června 2014 a produkoval jej vedle samotného Alba také uznávaný Clifton „Specialist“ Dillon, který stojí za vícero hity než byste možná tušili. Jak už název této desky napovídá, jedná se striktně o duety, které Puppa natočil převážně ve svém kingstonském studio Shengen Clan. Hodně songů asi už znáte z nejrůznějších singlů (sám mám několik z nich už léta na 7´ vinylech a to je slušná štreka do minulosti). Každopádně teď jich je pohromadě na dvou discích v jedné krabičce 24 kousků a působí to sakra úctyhodně.

Hned tři duety s ním nazpíval Ky-Mani Marley, je tu 2x Michael Rose a taky dva zářezy od kočky jménem I Eye. David Hinds ze Steel Pulse s ním oživil svůj nesmrtelný hit „Stepping Out“, Luciano nazpíval novou verzi „Tribal War“ a nechybí ani asi jeho největší jamajský hit „Blessings“, který s ním nazpívala Etana. Ano tahle pecka je na Jamajce mnohem známější než všechny jeho ganja pecky nebo cokoliv jiného s Alborosieho tvorby. Puppa Albo oživil ve svém studiu jako zpěvák, baskytarista, kytarista, perkusák i inženýr v jedné osobě za dobu svého působení na ostrově už slušnou řádku jamajských klasik. Na kompilaci tak nechybí „Natural Mystic“ a „Burnin and Lootin“ od Boba Marleyho, „I can´t stand it“ od Dennise Browna, „Money“ od Horace Andyho, „Guess Who´s coming“ od Black Uhuru nebo předělávka „Informa“, v které hostuje Lady Ann. Vše je samozřejmě doplněné i o jeho charakteristický deejayský chraplák. Z vlastních kousků rozhodně nelze nezmínit pecku „Meditation“ kde hostuje Sizzla Kalonji, „Murderer“ s Busy Signalem, „Life“ s Jah Curem a nebo duet s Gentlemanem jménem „Celebration“. Co překvapivě chybí je má oblíbená “Respect” s Juniorem Reidem nebo výborná „World Gone Mad“, kde vedle Gentlemana zpívá i Richie Stephens.

Takhle prestižní výběr duetů v Evropě nemá nikdo jiný než Alborosie nebo právě Gentleman, kteří spolu mimochodem loni spolupracovali i na filmovém dokumentu JOURNEY TO JAH. Tuším také, že je dost radikálnějších selektorů na evropské scéně, kteří Albův styl dnes už nemají rádi (asi proto, že svého času hrály jeho pecky všude a pořád dokola) a nemůžou mu proto přijít na jméno. Rozhodně mu ale nelze upřít pracovitost, fokus a tisíce fans po Evropě, kteří možná právě díky němu přišli na chuť reggae všeobecně. Alborosie navíc je skutečně neobyčejně nadaný multi-instrumentalista, který si je schopný nahrát skoro celou desku sám a k tomu až zázračně docílit starého „dřevního zvuku“ starého dobrého roots reggae. A to umí fakt málokdo! Možná i proto Alborosie už léta surfuje na vlně úspěchu a bez debat patří do trojice nejznámějších hlasů evropského reggae.  Když tedy pomineme fakt, že rodnou Sicílii už před mnoha lety vyměnil za jamajský Kingston. A divíte se mu?

PS. Tato deska je hlavně o duetech a připomíná celou Alborosieho kariéru až k první desce. Pokud chcete něco více fresh, dejte si jeho výborné loňské album SOUND THE SYSTEM nebo dubwise opus DUB THE SYSTEM. Albo je v obraze a ne že ne!