King Tubby je králem i 30 let po smrti. Připomeňme si jeho kultovní tvorbu


6. února je nejen dnem oslav, ale i vzpomínkou na vraždu jedné velké jamajské legendy. King Tubby byl zcela zásadní postavou kingstonské scény, který svou inovativní prací se zvukem ovlivnil nejednu generaci a často je citován jako vynálezce remixu. Vlastním jménem se tento studiový kouzelník jmenoval Osbourne Ruddock a narodil se 28. ledna 1941. Jeho první interakce s hudebním světem se datují do konce 50. let, kdy začaly být populární první jamajské soundsystémy, které tehdy rostly všude po Kingstonu jako nová forma tanečních zábav. Tubby byl šikovný opravář televizí a rozhlasových přijímačů s vlastním obchodem na Drumalie Avenue v Kingstonu, takže o jeho práci byl zájem mezi mnoha soundsystémy. Tropické počasí na ostrově často v kombinaci se sabotáží od konkurence si doslova volá po pravidelné údržbě šikovným technikem. Tubby začal i stavět vlastní reproduktory a v letech 1961-62 postavil vlastní radio vysílač a rozjel na čas pirátské rádio, kde hrálo ska a rhytm and blues. Pak jej ale raději sám vypnul, když se doslechl, že se o něj zajímá policie. V roce 1968 pak rozjel vlastní sound systém Tubby´s Hometown Hi-Fi, který se brzy stal oblíbeným pro vysokou kvalitu zvuku, exkluzivní nahrávky a Tubbyho vlastní inovátorské efekty, jako je echo a reverb.

Stejného roku začal pracovat i pro Dukea Reida, majitele labelu Treasure Isle a jednoho z největších tehdejších hráčů v kingstonském hudebním světě (a také velkého rivala Studio One) a začal pro něj vytvářet versions, instrumentální nebo alespoň částečně vyprázdněnou podobu songu pro b strany singlů. Ty se hodily pro deejay verze na mikrofonu a Tubby objevil, že tak může zásadně proměnit celý song do úplně nové podoby. Začal jako první používat extrémně dlouhé delaye, echa, reverby a další efekty, což byla inovace dosud nevídaná. King Tubby si upevnil svou pionýrskou pozici a v roce 1971, kdy si zároveň otevřel vlastní studio ve Waterhouse, měl jeden z nejpopulárnějších soundsystémů v Kingstonu. Od Byrona Leeho z Dynamic Studio si pořídil čtyřtrackový mixák a už tehdy míchal dubwise verze i pro slavní producenty, jako jsou Lee Scratch Perry, Bunny Lee, Augustus Pablo nebo Vivian Jackson. Na mikrofonu se střídali mj. Cornell Campbell, Horace Andy, Johnny Clarke, Linval Thompson, Big Joe, Delroy Wilson, Jah Stitch a mnoho dalších.

Stovky Tubbyho verzí mají zcela nezaměnitelný rukopis, mezi jeho esenciální kousky patří třeba dub mixy rané Perryho desky Blackboard Jungle nebo Dub from the Roots od Bunnyho Lee (1974). Tou asi vůbec nejznámější nahrávkou pak nejspíš je King Tubby Meets the Rockers Uptown ze stejného roku. Původní session byla pro Jacoba Millera a jeho song Baby I Love You So, kde hrál na bicí Carlton Barrett. Jeho one drop pak Tubby ve studiu proměnil ve zcela nový rytmus, kterému se začalo říkat “rockers”. Song najdete na stejnojmenném albu, které Augustus Pablo vydal v roce 1976.

Koncem 70. let byl King Tubby sice už částečně v důchodu, ale přesto příležitostně předával svou techniku mladším, včetně Prince Jammyho, který se stal jeho nejznámějším následovníkem, po boku Hopetown Browna aka Scientist. V osdesátkách postavil nové větší studio ve Waterhouse a soustředil se na management svých značek Firehouse, Waterhouse, Kingston 11 a Taurus, pro které nahrávali mj. Johnny Osbourne, Sugar Minott, Anthony Red Rose, King Everald a mnoho dalších. Osudným se mu pak stal 6. únor roku 1989, kdy jej neznámý útočník zastřelil po cestě domů ze studia. King Tubby tak zemřel, ale jeho muzika se stala nesmrtelnou a dodnes inspiruje mnoho dalších muzikantů. Tribute mu nedávno věnoval mimo jiné i britský Fatboy Slim.

Rest in Peace King!

* Admiral Kolíbal